The Experience of Chasing a Dream: Taking a Role in the World of Conservation

Hello, I am Sherly Audrien Yolanda, one of the conservation students from IPB University. It is a pleasure to share my amazing experience as a student who is conducting research on the nocturnal primate, the Javan slow loris.

The thing I am most grateful for and proud of is being able to take part in conservation. Little fireface project gave me that opportunity. With a reliable team, I was involved in various activities, ranging from observing the behaviour of Javan slow lorises, socialising the importance of agroforestry and the role of animals in agriculture, as well as conservation education to the local community, especially children. All activities, especially the observation of Javan slow loris behaviour, are strengthened by the use of sophisticated equipment. One of the sophisticated tools that I use in supporting my research data collection process is a thermal camera scope, through which I can easily see the behaviour of Javan slow lorises even though they are in lush trees and difficult to see by the unaided eye.

Another exciting experience was when we celebrated “International Primate Day”, one of which was by conducting conservation education to children through introducing and directly seeing one of the night primates, the Javan slow loris, in the field. One thing I realised is that all of us, children, teenagers and adults, can take part in conservation. We hope that these children will understand the importance of conservation and the meaning of living in harmony with nature.

The most precious nights of my three months at LFP, all the things I discovered here illustrated the importance of conservation. After the end of my volunteer period, I left the project with many unforgettable memories. I feel proud of what we have achieved as a team and feel lucky to have been part of a positive change in nature protection. This experience not only gave me new knowledge, but also broadened my view of the world and strengthened my resolve to preserve nature. I believe that every small step we take has a big impact in preserving our planet.

The moment when I accompanied the observation with the children

Hallo saya Sherly Audrien Yolanda, salah satu mahasiswa konservasi dari IPB University. Senang dapat berbagi pengalaman luar biasa saya sebagai mahasiswa yang sedang melakukan penelitian mengenai primata malam yakni kukang Jawa.

Hal yang paling saya syukuri dan patut saya banggakan yakni dapat mengambil peran dalam dunia konservasi. Little fireface project memberikan saya kesempatan itu. Bersama dengan tim yang handal, saya terlibat dalam berbagai kegiatan, mulai dari pengamatan perilaku kukang jawa, sosialisasi mengenai pentingnya agroforestri serta peran satwa terhadap pertanian, juga pendidikan konservasi kepada masyarakat khususnya anak-anak. Semua kegiatan, terutama pengamatan perilaku kukang jawa diperkukuh dengan fasilitas alat yang canggih. Salah satu alat canggih yang saya gunakan dalam menunjang proses pengambilan data penelitian saya yakni thermal camera scope, melalui alat tersebut saya dapat dengan mudah melihat perilaku kukang jawa sekalipun mereka berada di pohon yang rimbun dan sulit dilihat oleh mata telanjang.

Pengalaman seru lainnya yakni ketika kami merayakan “Hari Primata Internasional”, salah satunya dengan melakukan pendidikan konservasi kepada anak-anak melalui pengenalan serta melihat secara langsung salah satu primata malam yakni kukang jawa di alam bebas. Satu hal yang saya sadari bahwa semua kalangan baik anak-anak maupun remaja dan dewasa dapat mengambil peran dalam dunia konservasi. Kami berharap anak-anak tersebut paham akan pentingnya konservasi dan makna hidup berdampingan dengan alam.

Malam-malam paling berharga selama tiga bulan saya di LFP, semua hal yang saya temukan di sini memberikan gambaran tentang pentingnya konservasi. Setelah berakhirnya masa volunteer, saya meninggalkan proyek ini dengan banyak kenangan yang tak terlupakan. Saya merasa bangga atas apa yang telah kami capai sebagai tim dan merasa beruntung telah menjadi bagian dari perubahan positif dalam perlindungan alam. Pengalaman ini tidak hanya memberi saya pengetahuan baru, tetapi juga memperluas pandangan saya terhadap dunia dan menguatkan tekad saya untuk menjaga kelestarian alam. Saya percaya bahwa setiap langkah kecil yang kita ambil memiliki dampak yang besar dalam menjaga kelestarian bumi kita.